Učmala kafanska zabava preobražava se u bahanalije, kada trio predvođen ostarelim violinistom zamene frulaš (Đavo?) i kan-kan plesačice. Metamorfoza kojoj podležu hedonizmom vođeni parovi i usamljene pijanice i probisveti asocira na neke od Danteovih stihova, dok nadrealno-depresivna atmosfera nosi nešto mistično, enigmatično i crnohumorno u sebi. Jedna za drugom smenjuju se groteskne, ali izvanredne ilustracije, inspirisane bakrorezima "Propovednik", "Kabare" i "Pakao", koji su nastali početkom 30-ih u Parizu, kao posledica umetnikovih halucinacija usled stalnog konzumiranja apsinta.
Teško je protumačiti sva značenja koja se kriju u detaljima krcatim delima (sa naznakama srednjovekovnih duboreza) estonskog nadrealiste Eduarda Wiiralta, pa je samim tim još teže utvrditi da li ih Raamat s razumevanjem, tj. pravilno dešifrovana, prenosi u svoju moćnu animaciju. Međutim, bilo da je po sredi religijska alegorija, jezivo viđenje ljudskog života i smrti, samozadovoljavajuća košmarno-erotična fantazija ili nešto četvrto, ona je besprekorna u gotovo svakom frejmu, a dodatno opčinjava rapsodičnom muzičkom pratnjom.
Propovednik, 1930
Kabare, 1931
Pakao, 1930-1932
Teško je protumačiti sva značenja koja se kriju u detaljima krcatim delima (sa naznakama srednjovekovnih duboreza) estonskog nadrealiste Eduarda Wiiralta, pa je samim tim još teže utvrditi da li ih Raamat s razumevanjem, tj. pravilno dešifrovana, prenosi u svoju moćnu animaciju. Međutim, bilo da je po sredi religijska alegorija, jezivo viđenje ljudskog života i smrti, samozadovoljavajuća košmarno-erotična fantazija ili nešto četvrto, ona je besprekorna u gotovo svakom frejmu, a dodatno opčinjava rapsodičnom muzičkom pratnjom.
No comments:
Post a Comment