Na poziv Predraga Živkovića, kustosa Umetničke galerije Nadežda Petrović u Čačku, Marko Milićević i ja predstavili smo dosadašnji rad Kinoskopa, međunarodnog festivala analognog eskperimentalnog filma, 14. novembra ove godine. U nastavku možete pročitati kustoski tekst o 12 filmova koje smo izabrali za malobrojnu, ali zainteresovanu publiku, ilustrovan nekolicinom fotografija sa projekcije.
Uz režanje distorzirane gitare, Brazilac Kristijan Šnajder nas u svojoj provokativnoj minijaturi Tako je bilo 90-ih vraća u vreme dial-up interneta, i rekonstruiše sex-chat između mladića i devojke, prekidajući ga pre „vrhnuca“ na vrlo duhovit način. Suptilniji, a možemo reći i duhovniji u prikazivanju obnaženosti je Džerod Majkl Sobotka koji dušu i sopstvo istražuje polazeći od jungovskog koncepta, te od čuvenog psihologa pozajmljuje termin Anima za naslov svog kontemplativnog opita. Multidisciplinarna umetnica egipatsko-francuskog porekla Susu Laroš kroji buntovničku poemu bez rime Završiće se u suzama u kojoj crno-bela fotografija abrazivne teksture i tmurni ambijentalni dronovi uspostavljaju začudnu atmosferu na tragu post-apokaliptične fikcije. Oslanjajući se na rane radove Dereka Džarmana i aludirajući na Poludnicu, vešticu iz predanja istočnoevropskih Slovena, Kamila Kuk u Utvarnom bluzu prepliće zlokobne kinegrame Albrehta Direra sa osmomilimetarskim snimcima žene u beloj haljini na sveže pokošenom polju, i na taj način evocira strahove iz detinjstva.
Ezoterični motivi prisutni su i u Prologu za Tarot: Glena autorskog dueta Britani Grejvli i Ken Lajnehan, ali su ovde iskorišćeni u cilju ispoljavanja mitskog aspekta ličnosti, i ugrađeni u dvostruko eksponirane vinjete koje, nežno obavijene eteričnim vokalizacijama, dobijaju oniričku dimenziju. Domenu snova pripada i Alef Antonije Luksem koja opisuje konflikt između žene i njenog alter-ega, lisice, a najverovatnije pod uticajem avangardne psihodrame Maje Deren. U Svetlucanju, Austrijanka Beti Blic koja će i ove godine učestvovati na Kinoskopu sugestivno priziva priče o duhovima uz pomoć jednostavnih sinematskih trikova i krhkih staklenih struktura, napuštenih prostora i stop-motion animacije, ali i gotovo avetinjskih zvučnih pejzaža svog stalnog saradnika Dejvida Šuha.
Trio koji čine Nona Katusanu, Ketrin Kastro i Liza Gipsova bavi se aktuelnim temama izolacije i krize identiteta u prelepo uslikanoj monodrami Zora koja nam dopušta da zavirimo u spoljašnji i unutrašnji svet jedne usamljene žene, u sjajnoj interpretaciji Nikol Markez. A za kraj ostavili smo još jedan ženski portret, dokumentarac Čvorak sa severa Trevora Moučana i Denijela Gersona koji bez ijedne reči govore o životu na ivici siromaštva, produbljujući egzistencijalni ponor zimskim okruženjem u kanadskom gradu Vinipegu. Dinamičnom montažom i stilskim doskočicama oni nagoveštavaju da ipak nije sve tako crno.
No comments:
Post a Comment