Kada biste u ring doveli otelovljenja animiranih filmova iz naslova ovog članka, borba bi u nekoliko rundi bila izjednačena - oba su koprodukcije i dugometražni debiji svojih autora, odigravaju se u prošlosti (jedan u alternativnoj, drugi u polufiktivnoj) i imaju mlade, sposobne i uporne protagonistkinje koje prate sopstvene snove i stopama bliskih predaka kreću u uzbudljivu avanturu, sazrevajući kao ličnosti.
Remi Šaje, koji je prethodno sarađivao sa Žan-Fransoom Lagionijem na L'île de Black Mór i Le tableau, Tomom Murom na The Secret of Kells i Dominikom Monferijem na Kérity, la maison des contes, priči pristupa iz ugla klasičnog pripovedača, čiji je osnovni princip jednostavnost. Tout en haute du monde deluje kao adaptacija kakvog romana iz XIX veka u duhu igranih ostvarenja iz zlatnog doba Holivuda.
Odvažna petnaestogodišnja plemkinja Saša menja bezbednost doma u Sankt Peterburgu za rizično putešestvije ka severnom polu, ubeđena da će tamo pronaći Davaj, "nepotopljivi" brod svog dede koji se nije vratio sa poslednje ekspedicije. Bežeći od kuće, odnosno od aristokratskog poltronstva i spletki podmuklog i arogantnog princa, bez novca stiže u neimenovanu luku, gde će naučiti lekciju o životu bez srebrne kašike, pre nego što se otisne na pučinu ledenog mora.
Rad u krčmi stroge, ali saosećajne gazdarice Olge, čiji gosti su pretežno mornari, pokazuje se kao odličan trening za kasnije nošenje sa prilično nabusitom posadom. Nije na odmet ni to što se Saša brzo prilagođava, te može da izađe na crtu sujevernim i ženomrzačkim morskim vukovima. Olakšavajuća okolnost je prisustvo više nego prijateljski raspoloženog mladića njenih godina, ali njihova romansa mora da čeka neku zgodniju priliku. Među glečerima koji prete da svakog trenutka zdrobe plovilo, bitnije je ostati priseban i preživeti, što za plavokrvnu junakinju ne predstavlja preveliki problem. Snaga filma počiva na njenoj "devojačkoj moći" i jasnoj narativnoj strukturi, čija je konvencionalnost ublažena jedinstvenim vizuelnim dizajnom. Detalji su svedeni na minimum, tako da su likovi i pozadine definisani površinama iskrzanih ivica i pastelnih boja, a linije su izbegnute gde god je to bilo moguće. Uprkos tome, uverljivosti im ne nedostaje, za šta su dobrim delom zaslužni i glumci skriveni iza hiperstilizovanih slika.
Sašin sukob sa autoritetima i nemilosrdnim arktičkim okruženjem vredan je bar poštovanja, ako ne i divljenja, ali je zato uvrnuti svet koji stvara strip-umetnik Žak Tardi, a koji Demar i Ekansi donose na veliko platno, jednom rečju, očaravajuć. U alternativnoj 1941. godini Pariz je, sa dve Ajfelove kule, glavni grad Francuske imperije, kojom vlada Napoleon V i koja sa Ligom Amerikanaca vodi rat oko kanadskih šuma. Celu planetu potresa energetska kriza - svi renomirani naučnici vode se kao nestali, pa je čovečanstvo uskraćeno za nekoliko ključnih pronalazaka.
Deceniju nakon što (misli da) ostaje bez roditelja, Avril (glas predivne Marion Kotijar) pokušava da proizvede "ultimativni serum", ali u strogoj tajnosti (čitaj: u glavi džinovske statue cara), pošto je policija na tragu preostalim učenjacima. Razlog - njen najbolji prijatelj, crno-beli mačak Darvin koji govori zahvaljujući intervenciji mame Anete i tate Pola, smrtno je bolestan. Međutim, ona ne zna da joj je inspektor Pizoni za petama, niti da je mladi lopov Žulijus, koji je izvlači iz čupave situacije na vašaru, njegov saučesnik... I ovde zalazimo na teritoriju spojlera.
Emotivna drama, suptilna (a sporadično i urnebesna) komedija, napeta akcija i maštovita fantastika prepliću se u izvanrednoj i dinamičnoj priči koja se bavi ekološkim pitanjima i ljudskom prirodom, tj. neiskorenjivim nagonom za uništavanjem. Prepoznaju se različiti uticaji, od Langovog Metropolis-a, do Mijazakijevog Hauru no Ugoku Shiro, ali se Avril et le monde truqué ne čini derivativnim i na dobrom je putu da se pridruži kultnim animiranim filmovima, poput La Planète sauvage ili Gandahar.
Distopijski stimpank univerzum, kao iz najzadimljenijih snova, vrvi od kreativnosti - viseći tramvaji na relaciji Pariz-Berlin i transformativna viktorijanska kuća samo su par ekstravagatnih čuda retro-tehnologije koje ćete moći da vidite. Gotovo u svakom kadru pojavljuje se nešto što budi interesovanje (miševi-špijuni, na primer), a da izobilje detalja nimalo ne opterećuje. Teške linije i čađava paleta se podrazumevaju u oslikavanju metropole koja zavisi od uglja, a u završnih pola sata, po otkrivanju jazbine antagonista, stiže osveženje u vidu bujnog zelenila.
Odvažna petnaestogodišnja plemkinja Saša menja bezbednost doma u Sankt Peterburgu za rizično putešestvije ka severnom polu, ubeđena da će tamo pronaći Davaj, "nepotopljivi" brod svog dede koji se nije vratio sa poslednje ekspedicije. Bežeći od kuće, odnosno od aristokratskog poltronstva i spletki podmuklog i arogantnog princa, bez novca stiže u neimenovanu luku, gde će naučiti lekciju o životu bez srebrne kašike, pre nego što se otisne na pučinu ledenog mora.
Rad u krčmi stroge, ali saosećajne gazdarice Olge, čiji gosti su pretežno mornari, pokazuje se kao odličan trening za kasnije nošenje sa prilično nabusitom posadom. Nije na odmet ni to što se Saša brzo prilagođava, te može da izađe na crtu sujevernim i ženomrzačkim morskim vukovima. Olakšavajuća okolnost je prisustvo više nego prijateljski raspoloženog mladića njenih godina, ali njihova romansa mora da čeka neku zgodniju priliku. Među glečerima koji prete da svakog trenutka zdrobe plovilo, bitnije je ostati priseban i preživeti, što za plavokrvnu junakinju ne predstavlja preveliki problem. Snaga filma počiva na njenoj "devojačkoj moći" i jasnoj narativnoj strukturi, čija je konvencionalnost ublažena jedinstvenim vizuelnim dizajnom. Detalji su svedeni na minimum, tako da su likovi i pozadine definisani površinama iskrzanih ivica i pastelnih boja, a linije su izbegnute gde god je to bilo moguće. Uprkos tome, uverljivosti im ne nedostaje, za šta su dobrim delom zaslužni i glumci skriveni iza hiperstilizovanih slika.
Tout en haut du monde
Sašin sukob sa autoritetima i nemilosrdnim arktičkim okruženjem vredan je bar poštovanja, ako ne i divljenja, ali je zato uvrnuti svet koji stvara strip-umetnik Žak Tardi, a koji Demar i Ekansi donose na veliko platno, jednom rečju, očaravajuć. U alternativnoj 1941. godini Pariz je, sa dve Ajfelove kule, glavni grad Francuske imperije, kojom vlada Napoleon V i koja sa Ligom Amerikanaca vodi rat oko kanadskih šuma. Celu planetu potresa energetska kriza - svi renomirani naučnici vode se kao nestali, pa je čovečanstvo uskraćeno za nekoliko ključnih pronalazaka.
Deceniju nakon što (misli da) ostaje bez roditelja, Avril (glas predivne Marion Kotijar) pokušava da proizvede "ultimativni serum", ali u strogoj tajnosti (čitaj: u glavi džinovske statue cara), pošto je policija na tragu preostalim učenjacima. Razlog - njen najbolji prijatelj, crno-beli mačak Darvin koji govori zahvaljujući intervenciji mame Anete i tate Pola, smrtno je bolestan. Međutim, ona ne zna da joj je inspektor Pizoni za petama, niti da je mladi lopov Žulijus, koji je izvlači iz čupave situacije na vašaru, njegov saučesnik... I ovde zalazimo na teritoriju spojlera.
Emotivna drama, suptilna (a sporadično i urnebesna) komedija, napeta akcija i maštovita fantastika prepliću se u izvanrednoj i dinamičnoj priči koja se bavi ekološkim pitanjima i ljudskom prirodom, tj. neiskorenjivim nagonom za uništavanjem. Prepoznaju se različiti uticaji, od Langovog Metropolis-a, do Mijazakijevog Hauru no Ugoku Shiro, ali se Avril et le monde truqué ne čini derivativnim i na dobrom je putu da se pridruži kultnim animiranim filmovima, poput La Planète sauvage ili Gandahar.
Distopijski stimpank univerzum, kao iz najzadimljenijih snova, vrvi od kreativnosti - viseći tramvaji na relaciji Pariz-Berlin i transformativna viktorijanska kuća samo su par ekstravagatnih čuda retro-tehnologije koje ćete moći da vidite. Gotovo u svakom kadru pojavljuje se nešto što budi interesovanje (miševi-špijuni, na primer), a da izobilje detalja nimalo ne opterećuje. Teške linije i čađava paleta se podrazumevaju u oslikavanju metropole koja zavisi od uglja, a u završnih pola sata, po otkrivanju jazbine antagonista, stiže osveženje u vidu bujnog zelenila.
Demar i Ekansi nas, kao i Šaje, podsećaju na lepotu 2D animacije, a mogu da budu ponosni i na sjajnu karakterizaciju likova, bez koje bi vizuelna raskoš sigurno izgubila na šarmu. Čak i "loši momci" (navodnici nisu slučajno postavljeni, jer ništa nije kao Darvinovo krzno) uspevaju da osvoje simpatije gledaoca. A ukoliko dosad niste zaključili ko odnosi pobedu u meču, definitivan odgovor je Avril et le monde truqué, iako zahteva znatno veću suspenziju neverice.
Avril et le monde truqué
No comments:
Post a Comment