Omnibus Short Peace zasnovan je na ideji čuvenog Katsuhira Ōtoma, koji je na sličnim projektima radio krajem 80-ih i sredinom 90-ih. Trag koji su Robot Carnival, Labyrinth Tales i Memories ostavili možda nije snažan koliko onaj koji je u sećanja gledalaca utisnuo Akira, ali njihov uticaj nije zanemarljiv, o čemu svedoče uspešni eksperimenti Studija 4°C (Genius Party i Genius Party Beyond) i Madhouse-a (Aoi Bungaku).
Ninety-nine
Centralna tema svih (kratkih) segmenata je mir, baš kao što je u naslovu i nagovešteno, a zajedničko im je i to što se odigravaju u Japanu - tri u (fantazmagoričnoj) prošlosti i dva u zamišljenoj budućnosti. Uvodnu špicu, briljantnu minijaturu Ninety-nine koja bi se najpribližnije mogla opisati kao Alisa u Zemlji Virtuelnih Čudesa, kreirao je ekscentrični Kōji Morimoto u prepoznatljivom "superflat" stilu. Podsećajući nas da za frenetičnu maštu ne postoje granice, koristi prednosti kako klasičnih, tako i savremenih tehnika animacije, u čemu ga svesrdno podržavaju i ostala četvorica reditelja. Veštim preplitanjem starog i novog, oni poruku prenose i na audio-vizuelnu ravan, dok pomirenjem različitosti priča postižu jedinstvo celine.
Tsukumo
Odnosom čoveka prema mrtvima i odbačenim stvarima bavi se razigrani "horor" Tsukumo (Nekretnina) Shuheija Morite (Kakurenbo, Freedom), koji se oslanja na narodna predanja i šintoističko verovanje da duhovi obitavaju čak i u najobičnijim predmetima. Izgubljen u planinskoj šumi, sredovečni zanatlija nailazi na napušteno svetilište i odlučuje da u njemu provede noć, sklanjajući se od kiše. Oronula unutrašnjost ubrzo se preobražava u raskošnu sobu, budeći poderane papirne suncobrane i komade svilenih kimona. Oran za rad i sa neophodnim alatom pri ruci, nezvani gost odgovara izazovima aveti, ublažujući im gnev, a njegov trud biva nagrađen idućeg jutra. Jasne linije, živopisne teksture i harmonija boja uvlače nas još dublje u čudesni kaleidoskopski svet, u kojem ostajemo zarobljeni sve do samog kraja.
Hi no Yōjin
Inspirisan umetnošću svitaka, često smatranim pretečama mangi, Ōtomo nas spektakularnom istorijskom melodramom Hi no Yōjin (Zapaljivo) vraća u XVIII vek, oživljavajući ljude i običaje Edo perioda. U središte dešavanja postavlja zabranjenu ljubav između Owake, ćerke bogatog trgovca, i Matsukichija, njenog prijatelja iz detinjstva koga se porodica odriče iz, prema današnjim shvatanjima, trivijalnih razloga. Uzburkane emocije mlade junakinje, nemoćne da izbegne ugovoreni brak, on simbolično predstavlja masivnim požarom, koji izaziva lepeza bačena u trenutku tuge i besa. Antički damski aksesoar, koji u Zemlji izlazećeg sunca označava rođenje i moguće životne puteve, tako postaje uzrok katastrofe i donosilac smrti. Zapanjujuća posvećenost detaljima, uz izvrstan crtež, neobičnu izometrijsku perspektivu i opojne zvuke tradicionalnih instrumenata, uzdiže ovu mini-tragediju na pijedestal jednog od estetski najprijatnijih animea.
Gambo
Pobunu prirodnih protiv stranih sila opisuje mračna i abrazivna fantazija Gambo, koju potpisuje Hiroaki Ando (Norageki!), prema scenariju Katsuhita Ishiija (Trava: Fist Planet, Redline), istražujući neizbežnost nasilja u određenim situacijama. Crveni džin ljudožder, u mitologiji Japanaca poznat kao Oni, preti da uništi selo, uzimajući devojke za potrebe razmnožavanja, a proždirući one koji mu se suprotstave. S razlogom uznemirena, jedina preživela devojčica odbija da veruje u to da će se demon smiriti ako se žrtvovanja nastave, te pomoć traži od naizgled opasnog, a zapravo nežnog belog medveda, otelovljenja zaštitničkog božanstva. Krvava i brutalna borba između natprirodnih bića obeležava napetu završnicu, kojoj prethodi intenzivna scena u Onijevoj jazbini. Zrnasti filter, kroz koji su propuštene kompjuterski generisane slike, uveliko doprinosi neodoljivom retro-šarmu koji Gambo poseduje, stvarajući iluziju "dvodimenzionalnosti".
Buki yo Saraba
Najduža u antologiji, antiratna naučnofantatična akcija Buki yo Saraba (Zbogom oružju) odličan je rediteljski debi Hajimea Katokija, koji se proslavio dizajnom robota za (obimni) serijal Mobile Suit Gundam. Smeštena u postapokaliptično okruženje, prati kvintet stručnjaka za deaktiviranje eksplozivnih naprava u rutinskoj misiji, koja se pretvara u košmar kada im se među ruševinama Tokija pridruži automatizovani tenk, sposoban da uništi i čitav vojni bataljon. Uzdajući se u svoje iskustvo i raspoloživu opremu, momci sve teže odolevaju kobnim laserima neumorne mašine. Uzbudljiv osvrt na potencijalne posledice usavršavanja oružja (i mehanizacije za civilnu upotrebu) zaokružen je duhovitim preokretom, koji kao da ismeva ljudsku aroganciju. Osim što pruža realističnu viziju kraha tehnološki visoko razvijenog društva, Buki yo Saraba se može pohvaliti i dinamičnošću radnje, impresivnom vizualizacijom i maksimalnom ispunjenošću tesnog vremenskog okvira.
Iako ne pokreće revoluciju (jer bi se to donekle kosilo sa osnovnim konceptom), Kratki mir donosi preko potrebno osveženje u anime produkciji. Priuštite sebi šezdesetak minuta čistog užitka.
No comments:
Post a Comment