"In the beginning there was darkness and cold flamesand reverberating roar which inducedtorpidity, reverence and dread."
Nastala u produkciji poljskog animatorskog studija Se-ma-for, naučnofantastična bajka Maska adaptacija je istoimene (obimne i meditativne) priče Stanisława Lema. Skrojena poput hipnagogičke halucinacije koja predstavlja logični nastavak lucidnog košmara, bavi se samootkrivanjem i samootuđenjem, istražujujući granice "ljudskosti" jednog robota i mogućnost postojanja njegove, odnosno njene duše.
Glavna junakinja je samosvesna mašina, koju je osmislio kralj imaginarne feudalne i tehnološki napredne zemlje, da bi oduzela život pobunjenom plemiću Arrhodesu. Skrivena u telu prelepe vojvotkinje, žrtvi prilazi na dvorskom balu, ali se u tom trenutku dešava nešto što nije bilo predviđeno programom - bude se emocije. Nakon otkrivanja pravog "ja", mehaničkog bića nalik bogomoljci, u njoj počinje da se vodi borba između zaljubljene, ali zbunjene "neveste" i nemilosrdnog "kasapina", vezanog dužnošću prema tvorcu.
U preobražavanju Lemovog filozofičnog teksta u mračne tabloe obavijene aurom misterije, braća Quay se usredsređuju na transponovanje ključnih segmenata, kako bi tesan okvir od dvadesetak minuta iskoristili što racionalnije. Namera im je da gledaoca odvedu na nezaboravno vizuelno putešestvije, tako da narativ formiraju prevashodno od hipnotišućih slika, vodeći računa da ih ne opterete težinom plutajućih unutrašnjih monologa. Preuzimajući ulogu reditelja, scenarista, direktora fotografije, scenografa, animatora i montažera, još jednom demonstriraju majstorstvo u izradi bizarnih marioneta, kao i zavidnu veštinu u manipulisanju svetlošću i senkama. Međutim, značajan deo zasluga za uspeh njihove romantične horor-fantazije mora se pripisati i Magdaleni Cieleckoj, koja svojim setnim glasom "oživljava" protagonistkinju, i proslavljenom Krzysztofu Pendereckom, čija eterično sablasna kompozicija De Natura Sonoris I doprinosi stvaranju istovremeno jezive i onirične atmosfere...
No comments:
Post a Comment