Nastao u poslednjim godinama Hladnog rata, srednjemetražni anime California Crisis autentični je predstavnik svoga vremena i jedan od prvih rediteljskih zadataka Mizuha Nishikuba (Otogizōshi, Miyamoto Musashi: Sōken ni Haseru Yume). Krcat pop-kulturnim referencama i inspirisan NLO histerijom i filmovima B kategorije, donosi uzbudljivu palp avanturu koja počinje na putu između San Dijega i Los Anđelesa, a završava se u Dolini Smrti.
Glavni junaci su dvadesetineštogodišnji dokoličar Noera i razuzdana motociklistkinja Marsha, koji igrom slučaja bivaju upleteni u opasnu i strogo poverljivu igru ruskih obaveštajaca i "nestašnih" oficira iz vazduhoplovne baze Edwards. Nakon jurnjave praćene pucnjavom u kojoj, pored njenog dvotočkaša i njegovog crvenog kabrioleta, učestvuje i nekoliko crnih kombija i velikih kamiona sa prikolicom, ovo dvoje dolaze u posed misterioznog objekta, najverovatnije vanzemaljskog porekla. I dok Noera pokušava da se što pre iščupa iz novonastale situacije, preuzimajući ulogu glasa razuma, naivna i impulsivna Marsha odlučuje da sledi sopstvene instinkte i snove...
Iako pruža nedovoljno informacija za bolje upoznavanje sa protagonistima, Nishikubo uspeva da ih učini dopadljivim, vodeći računa da energična vožnja sa njima protekne glatko, bez značajnijih povreda. Razvoju njihovog odnosa, prijateljstva rođenog u "krizi", posvećuje se taman onoliko koliko mu dozvoljavaju kratke pauze od frenetičnih akcionih scena, u kojima fetišizuje stradanje vetrobranskih stakala (!). Potpuno svestan slabosti scenarija, primenjuje zapadnjačku formulu u nameri da po svaku cenu zabavi gledaoca i u isti mah ismeva ispraznost proizvoda za masovnu upotrebu iz industrije snova. U žongliranju sa stereotipima i vođenju linearne priče siguran je sve do antiklimaktičnog epiloga, koji deluje kao gruba šala i koji se, u zavisnosti od gledaočevog raspoloženja, može posmatrati kao smeo ili kao podmukao potez.
Ono po čemu se Nishikubov eksperiment izdvaja od ostalih kemp animea jeste briljantan stil, odnosno objedinjavanje različitih uticaja, od stripova iz sredine XX veka, preko pop arta, do neo-art dekoa Patricka Nagela, uz zadržavanje japanskog identiteta. Jedinstvenost crteža ogleda se u snažnim linijama i naglašenim kontrastima prilikom senčenja, što u kombinaciji sa zasićenim bojama dorpinosi stvaranju nezaboravnog vizuelnog doživljaja. Sudeći po rečima recenzenata koji su živeli u Kaliforniji ili bili u prilici da je obiđu, tim animatora mora da je sproveo temeljno istraživanje kako bi seting bio prikazan što preciznije. Obraćajući pažnju i na najsitnije detalje, oni verno prenose atmosferu predgrađa sa prizemnim kućama, restorana nadomak autoputeva, zamračenih noćnih klubova i ulica pod svetlom neonskih reklama. Zavodljive slike zaokružene su pitkim saundtrekom sa prizvukom fanka, na kome se posebno izdvaja mačkasti glas Miho Fujiware, koja izvodi tematsku kompoziciju.
California Crisis je nebrušeni dragulj iz prošlosti, čija lepota još uvek nije izbledela. Uprkos skromnim sredstvima pomoću kojih je skrojeno i manama koje nisu zanemarljive, ovo ostvarenje je odraz nesputane kreativnosti svojih autora... makar na nivou prezentacije.
No comments:
Post a Comment