19 Aug 2013

Arjun: The Warrior Prince (Arnab Chaudhuri, 2012)

"Where there is truth, there is victory."
Sudeći po tvrdnjama poznavalaca indijske animacije, fantastična avantura Arjun: The Warrior Prince zauzima vodeću poziciju u tom domenu. Utemeljena na motivima iz Mahabharate, ona donosi priču o sazrevanju naslovnog junaka, vrsnog strelca koji je odmalena bio upleten u mrežu sukoba između svoje braće (Pandava) i stotinu rođaka (Kaurava), oko prestola slepog kralja Dhritarashtre.

Težeći pomirenju suprotstavljenih zahteva tamošnje i zapadnjačke publike, odnosno dece i odraslih, reditelj Arnab Chaudhuri i scenarist Rajesh Devraj uzimaju slobodu da se udalje od izvornog materijala, pri čemu vode računa o tome da ostanu verni tradiciji. Iako se bave poznatim, često obrađivanim temama i primenjuju trikove starijih i iskusnijih kolega, oni isporučuju delo koje odiše svežinom i poseduje kako mitsku, tako i epsku dimenziju. Poput narodnih pripovedača, čvrsto i zgusnuto narativno tkivo ispredaju od nekoliko epizoda iz Arjunove mladosti, čuvajući zanimljiv preokret za poslednju trećinu filma. Kao rezultat kombinovanja kontradiktornih ciljeva dobijaju svojevrsni amalgam skromne bajke za laku noć i veličanstvenog pseudo-istorijskog spektakla, za koji okvir od nepunih sto minuta povremeno deluje pretesno.


U uspostavljanju ravnoteže između grandioznosti i emotivnosti, turobnosti i veselosti, Chaudhuri ne pogađa baš uvek u centar mete, za razliku od preciznog Arjuna, koji neustrašivog ratnika u sebi otkriva kroz niz iskušenja, učeći iz sopstvenih i grešaka bližnjih. Sputan zakonima kaste i mahinacijama perfidnog Duryodhana i dežmekastog ljigavca Shakunija, mladić provodi dvanaest godina u izgnanstvu, ne bi li po isteku kazne povratio položaj koji mu pripada. Osim porodice i gurua, značajnu ulogu u formiranju njegove ličnosti, uprkos kratkom pojavljivanju, igraju božanstva Krishna i Shiva, kao i princeza Draupadi, iza čijih krupnih zelenih očiju gori plamen osvetoljublja.

Odlična glasovna gluma i izražajnost lica doprinose oživljavanju kompjuterski generisanih likova iz imaginarne prošlosti, čak i onda kada je karakterizacija svedena na minimum. Njihov dizajn odaje uticaj koproducenata iz konglomerata Disney, zbog čega Arjun: The Warrior Prince vizuelno podseća na Pocahontas. Međutim, animatori iz studija UTV zaboravljaju da dodaju zaslađivače i izbegavaju pop-kulturne reference, ne ustručavajući se da prikažu prolivanje krvi, kao nužnost ratničkog poziva. Ovde nećete naići na životinje koje govore i služe kao komični odušak, niti će protagonisti (ili antagonisti) iznenada zapevati i zaigrati kao u nekakvom jeftinom muzičkom spotu, što je većini osnovna asocijacija na bolivudska ostvarenja. Ples je, doduše, bio neizbežan tokom svetkovine koja prati jednu od najupečatljivijih scena - svadbeni običaj "svajamvara" po kome prosac mora da odgovori izazovu buduće neveste. A nalik (ubojitom) baletu jesu i elegantni pokreti koje Arjun izvodi u okršaju sa demonima u zemlji bogova Uttarakuru i Duryodhanovom mnogobrojnom vojskom.

Za velelepnost Chaudhurijevog prvenca zaslužna je solidna animacija, izvedena tehnikom cel-shading-a, kitnjasta nošnja jarkih boja i raskošne pozadine od kojih zastaje dah, bilo da je reč o bujnim šumama, snežnim planinskim vrhovima ili impresivnoj arhitekturi legendarnih gradova. Poletan muzički skor višestruko nagrađivanog dua Vishal-Shekhar počiva na folklornoj zaostavštini Indije i verno prati radnju filma, dajući očaravajućim slikama finu patinu i stvarajući egzotičnu atmosferu...

No comments:

Post a Comment