Debitantsko ostvarenje Melisa Ubukejeva Тайгак кечүү (Белые горы / Bele planine) adaptacija je kratke priče Dan snežne oluje Mukaija Elenbaeva, a u okviru programa kanadskog univerziteta CERES (The Centre for European, Russian, and Eurasian Studies) ističe se da je prvo koje "izražava duh (kirgistanskog) naroda, njegovu mudrost, snagu i istrajnost tokom teških vremena."
Radnja ove etno-drame (kojoj donekle nalikuju Paradžanovljev Тіні забутих предків (1965) i Abuladzeov Natvris khe) smeštena je u 1918-u, dve godine nakon "urkuna". Bežeći pred upraviteljem okruga i njegovim ljudima, siromašni mladić Mukaš, koga je udova majka poslala na školovanje, stiže do usamljene jurte, gde zatiče nekoliko članova porodice sunarodnika. Zaljubljuje se u Uldžan, kćer slepe žene (koja je vid izgubila plačući za mužem i sinom, a simboliše unesrećenu zemlju), i odlučuje da je sa sobom odvede u grad, oslobađajući je tako ugovorenog braka...
Na osnovu sumornih tonova kojima je narativ obojen, vrlo rano je moguće naslutiti tragičan epilog. Tuga, patnja i smrt usađeni su čak i u poreklo (okrutne) beline stenovitog okruženja, opisano u legendi o starom lovcu. Samo u par navrata reditelj daje oduška gledaocu, mameći od njega kiseli osmeh. Teška, čemerna atmosfera, uvijena u crninu, izgrađena je na likovima koji, ne računajući dvoje glavnih junaka, pasivno prihvataju svoju sudbinu, dijalozima i monolozima prožetim melanholijom, dubokim senkama velelepne fotografije Kidrižana Kidraljeva i elegičnim orkestracijama Valentina Končakova, kojima se pridružuje i jedna folklorna pesma. Za publiku koja bi želela da se upozna sa (egzotičnom) srednjoazijskom kinematografijom, ovaj film bi mogao da predstavlja polaznu tačku...
Radnja ove etno-drame (kojoj donekle nalikuju Paradžanovljev Тіні забутих предків (1965) i Abuladzeov Natvris khe) smeštena je u 1918-u, dve godine nakon "urkuna". Bežeći pred upraviteljem okruga i njegovim ljudima, siromašni mladić Mukaš, koga je udova majka poslala na školovanje, stiže do usamljene jurte, gde zatiče nekoliko članova porodice sunarodnika. Zaljubljuje se u Uldžan, kćer slepe žene (koja je vid izgubila plačući za mužem i sinom, a simboliše unesrećenu zemlju), i odlučuje da je sa sobom odvede u grad, oslobađajući je tako ugovorenog braka...
Na osnovu sumornih tonova kojima je narativ obojen, vrlo rano je moguće naslutiti tragičan epilog. Tuga, patnja i smrt usađeni su čak i u poreklo (okrutne) beline stenovitog okruženja, opisano u legendi o starom lovcu. Samo u par navrata reditelj daje oduška gledaocu, mameći od njega kiseli osmeh. Teška, čemerna atmosfera, uvijena u crninu, izgrađena je na likovima koji, ne računajući dvoje glavnih junaka, pasivno prihvataju svoju sudbinu, dijalozima i monolozima prožetim melanholijom, dubokim senkama velelepne fotografije Kidrižana Kidraljeva i elegičnim orkestracijama Valentina Končakova, kojima se pridružuje i jedna folklorna pesma. Za publiku koja bi želela da se upozna sa (egzotičnom) srednjoazijskom kinematografijom, ovaj film bi mogao da predstavlja polaznu tačku...
Super, samo mi reci gde da skinem ovo?
ReplyDeleteMože se naći na sajtu surrealmoviez, zaveden pod imenom Belye Gory (ili White Mountains). :)
DeleteJel imaš invite za taj sajt?
ReplyDeleteImam. Pošalji mi svoj mejl, a ja ću tebi pozivnicu za SMz.
Delete