12 Oct 2011

Kratko, ali slatko vol. II

Budući da u poslednje vreme stalno nailazim na kratkometražne animacije, a među njima i na sve veći broj izuzetnih studenstkih radova, ova lista će biti obimnija od prethodnih (iako neće obuhvatiti svih 150+ odgledanih naslova).

>> Taevalaul (Mati Kütt, 2010)
Taevalaul je jedan od najčvršćih dokaza bezgranične kreativnosti animatora iz Estonije i značajan doprinos kinematografiji ove zemlje, o čemu svedoči i nagrada koju sam spomenuo pišući o istom. Po savršeno nadrealnoj atmosferi, vrlo bliska su mu i stop-motion čudesa Jelene Girlin.

>> The Greatness (Yi Zhou, 2010)
Radovi multidisciplinarne umetnice Yi Zhou precizno su definisani u njenoj biografiji na zvaničnoj stranici, kao "složena sinteza imaginacije, književnosti, mitologije, filozofije i novih tehnologija, impregnirana kineskom i mediteranskom kulturom". Prikazujući raskošne, nedokučive pejzaže, ona istražuje "efemernu realnost života, ljubavi i smrti korišćenjem simboličkog jezika podsvesti." Hipnotišući The Greatness, u kome se ogledaju sva njena stremljenja, spada u grupu projekata sačinjenih u saradnji sa famoznim kompozitorom Eniom Morriconeom.


>> Le Paysagiste / Empreintes (Jacques Drouin, 1974 / 2004)
Tokom karijere koja traje već više od trideset godina, Jacques Drouin je stvorio samo desetak kratkotrajnih dela, a glavni razlog za nevelik opus jeste iscrpljujuća i vremenski zahtevna pinscreen tehnika, koju danas jedino on primenjuje i koja podrazumeva manipulisanje hiljadama iglica za kreiranje svakog frejma. Nagrađivani Le Paysagiste (Mindscape) snoviđajno je putešestvije slikara kroz maestralne transformacije unutar njegove slike i može se odgledati na youtube-u, dok apstraktni Empreintes (Otisci) najbolje daje uvid u crnčenje potrebno za kreiranje "čitavih" šest minuta...

(Empreintes, 2004)

>> En Agosto (Andrés Barrientos, Carlos Andrés Reyes, 2008)
U samo četvrt sata (Kolumbijci) Barrientos i Reyes govore o dvoje neobično povezanih ljudi - mladoj šamanki, koja živi u potopljenom svetu budućnosti i kojoj se ukazuje vizija kataklizme, i usamljenom starcu u sadašnjosti, izmučenom osećajem predstojeće propasti, koju je predvidela njegova pokojna žena. Atraktivan, virtuozan i originalan spoj 2D i 3D animacije komplementaran je sa zvučnim dizajnom i relativno kompleksnim narativom za ovako tesan okvir. Višestruko nagrađivani En Agosto proizvod je dvogodišnje posvećenosti.


 
>> Põrgu (Rein Raamat, 1983)
Na nedavno napisan tekst, dodao bih i podatak da Raamata smatraju "ocem estonske animacije". Sudeći po nezaboravnom Paklu (ali i adaptaciji predanja o kralju Tilu, Suur Tõll), ta titula je sasvim zaslužena.

Efemerno bogojavljanje - nadahnjujuće već od naslova (i pomalo zastrašujuće u svojoj začudnosti)...

Svi smo mi pingvini... (?)

>> Der Schneider Von Ulm / Einmart (Lutz Dammbeck, 1979 / 1981)
Do bajkovitog Vojvode Ernsta, vizionar iz Lajpciga Lutz Dammbeck, došao je putem brojnih eksperimenata, među kojima bih izdvojio u svakom pogledu bizarnog Krojača iz Ulma (prema poemi Bertolta Brechta), gde je opisana čovekova težnja ka savršenstvu i groteskni Einmart, nastao za vreme vladavine komunističkog režima, kao parabola o ograničenoj slobodi.

 Der Schneider Von Ulm, 1979

>> Norageki! (Hiroaki Ando, 2011)
Norageki! je intrigantna SF misterija koja se usredsređuje na crnu mačku i petoro ljudi, smeštenih u izolovani zatvor iz koga (nakon automatskog otključavanja ćelija) pokušavaju da pronađu izlaz, pošto su stražari i ostalo osoblje nestali. Uprkos činjenici da okruženje (i donekle zaplet) neodoljivo podseća na Natalijevu Kocku, ovaj dvadesetpetominutni anime odlazi u sasvim drugom smeru i vodi vas ka neočekivanom preokretu, pružajući višeznačne indicije za rešavanje slagalice (što podrazumeva i pet brojeva na narandžastim uniformama). Solidan cel-shading, nesvakidašnji dizajn likova, futuristički minimalizam pozadina, besprekoran odabir boja i simpatičan soundtrack (pogotovu vesela italijanska pesma u odjavnoj špici) ostavljaju snažan utisak.


>> Kobu-tori (Chuzo Aochi, 1929)
Kobu-tori je zanimljiva priča o starcu koji, nakon odlaska u šumu (po drva za ogrev), nailazi na grupu tengua i zabavlja ih plesom, čime zaslužuje odstranjivanje ružne izrasline sa lica. Čuvši za čudotvorno isceljenje, njegov sused pokušava da na isti način pridobije simpatije viših bića... Čini se da je ovaj "anime" iz ere nemog filma zasnovan na nekoj narodnoj pripovetci sa naravoučenijem, a odlikuje se izuzetnom crno-belom (tj. crno-žutom) vizuelizacijom i muzičkom pratnjom u duhu japanskog folklora.


>> Tobira o Akete (Koji Morimoto, 1995)
Poznavaocima japanimacija ime Kojija Morimota (Franken's Gears, Magnetic Rose) ne bi trebalo da bude strano. Psihodelična mini-avantura devojčice kojoj se nije dopala priča za laku noć, Tobira o Akete (Otvori vrata), inspirisana je romanom Alisa u zemlji čuda i demonstracija je svojevrsnog injektiranja dvodimenzionalnih u trodimenzionalne efekte. 

>> Волше́бная свире́ль (Михаил Тумелия, 1998)
Čarobna svirala je najvećim delom izvedena stop-motion tehnikom, sa dve igrane deonice, u prologu i epilogu, i uplivima tradicionalne animacije, a predstavlja adaptaciju jedne od legendi iz sage o Nartovima, koja pripada tradiciji naroda sa severnog Kavkaza. Kralj Saynag-Aldar odlučuje da organizuje turnir na kome će nadmetati udvarači njegove narcisoidne i kapriciozne kćeri Agunde. Među potencijalnim princezinim muževima ističe se pastir Atsamaz, koji je od bogova na dar dobio magičnu frulu, i razmetljivi vitez Soslan, čija će želja za dokazivanjem snage ugroziti opstanak njegovog sopstvenog naroda...


Marionete su graciozno animirane i vrlo lepo izrađene, kao i scenografija kojom se kreću, tako da sve asocira na otelovljena usmena predanja iz davnina, odnosno na oživljene rukotvorine iz gorespomenute oblasti. Posebno zanimljiv je efekat tokom Soslanovih okršaja sa drugim ratnicima, pri čemu se krv preobražava u tribale. Glasovi su odlično odglumljeni, a zbog prisustva naratora, atmosfera, upotpunjena epskom muzikom, poseduje šmek kultnog Hensonovog serijala The Storyteller. Ako ste rusofil, ljubitelj bajki i/ili stop-motiona, ovo ostvarenje ne smete zaobići.

>> Najbolji skečevi Terija Gilijama (Terry Gilliam, 2005)
"Izgleda da je muva pantomimičarka pronašla nešto interesantno za večeru!"
Sjajna DVD kolekcija kolaža koje je Gilliam radio za Leteći cirkus Montija Pajtona, apsurdna do sto jedan i nazad.

>> Life In Transition (John R. Dilworth, Jack Yen, 2005)
Zamislite amalgam (pokrenute) umetnosti Salvadora Dalija i uvrnutih "crtaća" sa Cartoon Networka, začinjenih bahatim humorom. E, upravo to je Life in Transition.

>> Гипнэротомахия (Андрей Свислоцкий, 1992)
Jezivo (i sirovo) preplitanje noćnih mora muškarca, žene i psa u pustinji visokih kula i merdevina, među kojima pulsiraju nestašne senke.


>> Schody (Stefan Schabenbeck, 1968)
Minimalistički claymation. Belina. Nihiliziam. Nepregledan lavirint stepenica kao metafora (uzaludnosti) ljudskog života.


>> How to Cope With Death (Ignacio Ferreras, 2002)
Komičan osvrt na poslednji čas naizgled krhke starice i neprijatno iznenađenje za anđela smrti... Zahvaljujući crtežu nalik finoj karikaturi, paleti boja kojom dominira maslinastozelena i specifičnom humoru, da se uporediti sa animacijama Sylvaina Chometa.

 

>> Marvelous, Keen Loony Bin (Lizzi Akana, 2005)
Osnovni sastojci diplomskog rada Lizzi Akane su: majmuni sa balonima umesto glava, ljudi bez lica, ruku ili nogu i pecivo koje ume da govori (i povremeno se smeje kao ludo na brašno). 


>> Zero (Christopher Kezelos, 2009)
Zero je ljupka savremena bajka, najverovatnije inspirisana filmom 9 Shanea Ackera, koja prati preživljavanje Nule, mladića rođenog u svetu gde vam je životni put predodređen brojem koji nosite na grudima. Devetke su, naravno, elita, a nule su diskriminisane do te mere da im nije dozvoljeno ni da se razmnožavaju. Međutim, čuda se dešavaju... Marionete su napravljene od niti vune, pa tako njihove velike glave liče na klupka, dok ulogu pripovedača preuzima izvesni (i izvrsni) Nicholas McKay, čija naracija ima umirujuće dejstvo.



>> LID / Talissa Mehringer, 2006
"LID is a story about a man's transition from the subconscious world of his inner psyche to the conscious one wherein he exists. Creatures from his subconscious escape to mingle in the giant engine room where he lives, blurring the line between perception and reality."
Talentom koji ovde ispoljava kao rediteljka, montažerka, direktorka fotografije i kompozitorka, Mehringerova može da stoji rame uz rame sa braćom Quay, čiji je uticaj, bar u slučaju LID-a, neosporan. 

>> Jazzed (Anton Setola, 2008)
Baš kao što i sam naziv nagoveštava, Setolina animacija je "džezirana" do maksimuma.

>> Refreny (Wioletta Sowa, 2008)
Eterično i halucinogeno prožimanje fragmenata snova i uspomena u "zrnastim" slikama koje se razlivaju pred vašim očima...

Refreny @ YouTube: part 1 + part 2 

>> Der Kleinere Raum (Cristóbal León and Nina Wehrle, 2009)
U maloj sobi - još manja. Dečaka na stolici okružuju tama, životinje i ogoljene grane... Upečatljivo dočarana klaustrofobija... ili nešto više od toga?


>> Neomorphus (Paulo Passaro, Gabriel Nobrega, 2011)
Apstraktna (?) i morbidno fascinantna fantazija. Još jedan stop-motion na tragu "kvejovskih" košmara, čija značenja su teško dokučiva.


>> Old Fangs (Adrien Merigeau, Alan Holly, 2009) 
Susret i razogovor namćorastog oca i dobronamernog sina, koji želi pomirenje, produbljuju raskol između njih dvojice. Sukob generacija "čitljiv" je čak i u kontrastu boja iskorišćenih za oslikavanje enterijera u kome obitava stari vuk i šume kroz koju mladić prolazi sa dvojicom drugova.

>> Subprime (Beeple, 2009)
Brzopotezno povećanje standarda stanovanja u jednostavnom, ali efektnom CGI ruhu.

>> Bridge (Ting Chian Tey, 2010)
Most je nastao tokom Teyovih studija na Akademiji umetnosti, kao film-teza, kojim je autor želeo da pokaže kako je prilikom nailaženja na izvesne prepreke kompromis delotvorniji od ponosa i samovolje. U isporučivanju pouke, on uspeva i da zabavi gledaoca.

>> Gorge (Thomas Knowler, 2010)
Još jedna teza, ali post-diplomska (ako sam dobro shvatio). U gradu koji se raspada i čije ulice i objekte opsedaju odurna, proždrljiva stvorenja, dečak i devojčica pokušavaju da nađu spas... i pronalaze ga u muzici.


>> Stand Up (Joseph Pierce, 2010)
U izobličenoj rotoskopskoj animaciji, nastup stand-up komičara kreće nizbrdo...

>> The Red (Students of Communication University of China, 2010)
Slatki (superherojski) eskapizam. Za sve one koji su čitali  stripove na dosadnim časovima. 



>> The Tale Of Mr. Rêvus (Marius Herzog, 2010)
Diplomski rad Mariusa Herzoga na Georg-Simon-Ohm Hochschule - Univerzitetu primenjenih nauka u Nirnbergu. Visokostilizovana 3D animacija koja je, kako Jason Sondhi na sajtu Short of the Week kaže, "opojna kombinacija gotske melanholije, snova, steampunka i horora".

>> Botanica Liberta (Caspar Florian, Conil Frederic, Malovec Nicolas, Schiano Daniel, 2011)
Kao u kakvom vicu, kaktus, biljka mesožderka i drvo beže iz botaničke bašte. Ono što sledi jeste malo spasavanja dame u nevolji, šačica crnog humora, zalogaj pantomimičarskog mesa i scena jurnjave.

>> Eye of the Storm (Chris Alender, 2011)
Steampunk minijatura Chrisa Alendera oficijelni je video spot za muzičara Bena Lovetta, a izvedena je kombinacijom rotoskopije i kompjuterske grafike. 



>> Howl (Natalie Bettelheim, 2011)
Strah od majčinstva izražen je kroz "likantropski" preobražaj male devojčice. 

>> One Past Two (Aimée de Jongh, 2011)
Dvoje studenata na autobuskoj stanici, negde u nedođiji, na granici između života i smrti. Da li ući u vozilo ili čekati i dalje? 

>> Rain Town (Ishida Hiroyasu, 2011)
Kišni grad je dirljiva, modroplava i melanholična balada o prijateljstvu devojčice i robota.



>> The Thomas Beale Cipher (Andrew S. Allen, 2011)
Istinita legenda o izazovnom šifrovanom tekstu sa uputstvom za pronalaženje blaga koje je zakopao Thomas Jefferson Beale. Između opojnih tekstura ove neortodoksne animacije skriveno je šesnaest poruka koje se tiču likova...



>> Fur (Gobelins L'Ecole de L'Image, 2011)
Krzno je rad šestoro studenata treće godine navedene francuske škole, koji se na duhovit način i u raskošnom koloritu bave diskriminacijom.


>> Mighty Antlers (Sune Reinhardt, Mikael Ilnæs, Michael L. Fonsholt, Jouko Keskitalo, 2011)
Sudar automobila i jelena otvara vrata nezemaljskog iskustva, koje bi moglo da bude i vozačeva trauma izazvana bolom...

Kaleidoskopska mehanizacija organizma, u kojoj reditelj prikazuje borbu između unutrašnjeg i spoljašnjeg prostora (mikro i makro kosmosa?) i deo je Ammaduccijeve Electric Self antologije.

>> Kon / Pożar (Witold Giersz, 1967 / 1975)
I Konj i Požar deluju poput živih ekspresionističkih slika koje odaju počast prirodi. U svakom trenutku možete da osetite poteze četkicom...

No comments:

Post a Comment