GUF: katedraal sündimata hingedele (Jelena Girlin, 2001)
"I'll come
I'll get some experiences
I'll choose
I'll make mistake
I'll die
I'll come"
I'll get some experiences
I'll choose
I'll make mistake
I'll die
I'll come"
Belo (praznina?) - rađanje, neznanje, iskustvo, greška, smrt. Ciklus koji se jednom odigrava i počinje opet, ali samo kada "ona" donese odluku. Crveno (izbor?) - sadrži i povezuje sve prethodno navedeno i njegova je antiteza. Nestašno više biće ili ljudska uobrazilja? A možda je svaki pokušaj racionalizacije GUFa samonametnuta zamka iz koje je teško iskobeljati se? "Katedrala nerođenih duša" je diplomski rad Jelene Girlin koja u osam minuta neprestano enigmatičnih slika i rapsodičnih melodija opisuje hendikepiranost čoveka, ništavnost njegove egzistencije i mogućnost reinkarnacije... ili se bar tako čini. Jedno je sigurno - groteskna, nadrealna i misteriozna lepota njene animacije je magična. Čak i da nema apsolutno nikakvog smisla, već da je samo stilska vežba (što je malo verovatno), ovo minijaturno delo je demonstracija ogromnog stvaralačkog potencijala autorke.
Laud (Jelena Girlin, Mari-Liis Bassovskaja & Urmas Jõemee, 2004)
"Osmesi su svilenkasti i glatki. Voće je dozvoljeno i vulgarno."
Životni put Rrite, Rozine poslednje kćeri, prikazan je apstrahovanim vinjetama koje se odigravaju između osam mračnih zidova, ukrašenih portretima, zupčanicima i komadima ogledala, na i oko velikog, jajastog stola. Pritisak kome je junakinja izložena, a čiji su vinovnici članovi najbliže porodice, manifestuje se kao bezizlazni košmar u kome zlatna jaja (!) igraju jednu od presudnih uloga. Rođendanska proslava se pretvara u kokošinjac iz pakla, lekcija o vođenju ljubavi u bizarni tango, a donošenje deteta na svet izjednačava se sa otkidanjem delova tela, a potom i sa smrću. "Sto" bi se mogao opisati kao fantazijska drama (apsurdno?) gotske atmosfere, u kojoj je stanje psihe jedne žene preneseno na opipljivu, fizičku ravan, mada postoji dovoljan broj razloga da se alegoričnoj priči dodele i neka druga značenja...
No comments:
Post a Comment