17 Jun 2014

Hal (Ryōtarō Makihara, 2013)


Rediteljski prvenac Ryōtarōa Makihare, jednog od animatora na animeima poput Paranoia Agent, Le Chevalier D'Eon, Tekkonkinkreet i Karas, između ostalih, dirljiva je romantična drama, smeštena u tehnološki napredno okruženje u bliskoj budućnosti. Utemeljena je na originalnom scenariju bračnog para Tsutomu Izumi i Tokiko Mega, koji pišu pod pseudonimom Izumi Kizara, a inspirisana (uspešno završenom) borbom sa moždanim tumorom.

Brižljivo istkana, tiha i melanholična priča istražuje psihološke posledice gubitka voljene osobe, sa naučnofantastičnim elementima u službi središnje teme. Počinje idiličnom scenom u ruralnom Japanu, iznenada prekinutom avionskom nesrećom, koja stavlja tačku na vezu dvoje mladih. Teško pogođena tragedijom, Kurumi se zatvara u sobu, odbijajući hranu i san. Ne bi li je utešio, njen deda odlučuje da prepravi pomoćnog robota Q01 tako da izgleda i zvuči kao Hal, šaljući ga svojoj unuci. Uprkos njegovoj dobroj nameri, Kurumi ne dočekuje "vaskrslog momka" sa prevelikim oduševljenjem. Međutim, android-Hal postepeno ruši zid koji je ona postavila oko sebe, pokušavajući sve vreme da pronađe odgovor na pitanje: Šta znači biti čovek?

Uporedo sa Kuruminim oporavkom i Halovom potragom za ljudskošću, pedantno upakovanim u nepunih šezdeset minuta, tajne iz prošlosti izlaze na videlo i postaje jasno da stvari nisu onakve kakvim se na prvi pogled čine. Stari video snimci i poruke ispisane na proširenim verzijama Rubikovih kocki otkrivaju kako vedre, tako i sumorne epizode iz života u ljubavnom gnezdu. I osim što svedoče o kapricima, iskušenjima i slatkim patnjama naših "golupčića", pružaju letimičan uvid u egzistencijalne probleme. Izvrsna karakterizacija glavnih junaka, ali i sporednih likova, kao i iskren prikaz njihovih odnosa bude gledaočevu empatiju, pa zato preokret u poslednjoj trećini, suptilno nagovešten u nekoliko navrata, zadaje osetan emotivni udar.

Proces zbližavanja utučene devojke i samosvesnog robota značajno doprinosi stvaranju osećaja topline, a u njemu učestvuju i ubrzavaju ga tri simpatične bakice iz lokalnog gerijatrijskog doma u kojem je Kurumi nekada volontirala. Međugeneracijsko razumevanje i stavljanje naglaska na tradicionalne vrednosti ispunjavaju ovaj ljupki film svežinom, možda upravo zahvaljujući tome što su protivrečni dobu otuđenosti. Iz tog razloga, mesto odvijanja radnje oslikano je kao mikro-utopija, skroviti kutak na Zemlji u kojem su staro i novo neodvojive kategorije.

Živopisne pozadine, raskošna paleta boja i atraktivan, blago stilizovan dizajn protagonista ukazuju na odličnu saradnju "zelenog" studija Wit (Attack on Titan) sa već proslavljenim Production I.G. Elegantan muzički skor Michiru Oshime komplementaran je prelepim pokretnim slikama sa obiljem detalja, zbog kojih često poželite da pritisnete dugme za pauzu i divite se umešnosti ilustratora i magova klasične i kompjuterske animacije. Po visokoj estetskoj vrednosti, Hal može da stoji rame uz rame sa delima "Miyazakijevog naslednika" Makota Shinkaija, tako da slobodno možemo zaključiti da je Makihara odabrao pravi put... i nadamo se da sa istog neće skretati.

No comments:

Post a Comment