Godina je 1914. Pod spletom bizarnih okolnosti tokom seanse, gasi se život ekscentričnog pukovnika von Haukwitza. Prilikom identifikacije leša, njegova verenica, glumica Klara Knabelová, otkriva da nedostaju glava, ruke i srce. Nastojeći da otkrije odgovorne za grozni čin, upušta se u romantičnu vezu sa poručnikom Heinrichom Rothom, jednim od von Haukwitzevih najbližih prijatelja. U međuvremenu, vojni policajac Karel Vrana pokušava da razmrsi klupko misterije, a pristalice tajnog kulta koriste posmrtne ostatke svog duhovnog vođe u različite svrhe.
Inspiraciju za sprovođenje slobodne, neobuzdane i originalne vizije u izazovno delo, češki reditelj David Jařab pronalazi u Prvom svetskom ratu, potiskujući politička i zbivanja na frontovima u daleki n-ti plan. Suptilno iskrivljenim jezikom pripoveda na prvi pogled ezoteričnu priču o intimnim konfliktima, (ne)zavisnosti, individualizmu i revolucionarnim promenama koje dovode do kolapsa zastarelog sistema vrednosti. Glavnoj junakinji, dominantnoj Klari (graciozna Viktorie Čermáková), dodeljuje ulogu oslonca, kao i katalizatora transmutacionog procesa, koji u zanesenjačkim mislima njenog novog ljubavnika (odlični Roman Zach) poprima kosmičke razmere. Govoreći o sučeljavanju subverzivnog i tradicionalnog, istražuje arhetipske odnose i prikazuje početak kraha falocentričnog poretka. Heinrichovim rečima definiše oružani sukob i posledice istog kao "znojave, prljave, idiotske, obične i bez ikakvog značenja", šaljući jasnu poruku o besmislenosti rata.
Upečatljivu, sinematografski moćnu nadrealističku dramu autor kroji od tkanine logike, a povezuje iglom i koncem apsurda, oslanjajući se na filmove novog talasa i demonstrirajući čudan smisao za (crni) humor. Ozbiljnost glumačke ekipe često preobražava u sredstvo za postizanje komičnog efekta, dok iza maske prošlosti skriva modernost tema kojima se bavi. Omamljujući gledaoca znalački ukomponovanim kadrovima, pretežno svedenih i prirodnih boja, radnju premešta iz raskošnih art-nuvo enterijera prelepog Praga na mirnu farmu Klarine preminule polusestre, negde u Moraviji. Ovaj prelaz ostvaruje putem slow-motion vinjete, koja duhovito dočarava žar borbe (na teritoriji Srbije), a "živim razglednicama" najavljuje odlaske u Grac, Berlin i Konstantinopolj, koje Vrana posećuje kako bi sastavio osakaćenog von Haukwitza. Kriptičnom završnicom onemogućava nam da slagalicu sastavimo do kraja, a možda zapravo pruža odgovore, ali u dobro upakovanom paketu sa šifrom...
Upečatljivu, sinematografski moćnu nadrealističku dramu autor kroji od tkanine logike, a povezuje iglom i koncem apsurda, oslanjajući se na filmove novog talasa i demonstrirajući čudan smisao za (crni) humor. Ozbiljnost glumačke ekipe često preobražava u sredstvo za postizanje komičnog efekta, dok iza maske prošlosti skriva modernost tema kojima se bavi. Omamljujući gledaoca znalački ukomponovanim kadrovima, pretežno svedenih i prirodnih boja, radnju premešta iz raskošnih art-nuvo enterijera prelepog Praga na mirnu farmu Klarine preminule polusestre, negde u Moraviji. Ovaj prelaz ostvaruje putem slow-motion vinjete, koja duhovito dočarava žar borbe (na teritoriji Srbije), a "živim razglednicama" najavljuje odlaske u Grac, Berlin i Konstantinopolj, koje Vrana posećuje kako bi sastavio osakaćenog von Haukwitza. Kriptičnom završnicom onemogućava nam da slagalicu sastavimo do kraja, a možda zapravo pruža odgovore, ali u dobro upakovanom paketu sa šifrom...
No comments:
Post a Comment