17 Aug 2011

Operavox (1995)

Operavox je animirana mini serija u produkciji BBC-a. U svakoj od šest polučasovnih epizoda obrađena je po jedna poznata opera (Il barbiere di Siviglia, Das Rheingold, Carmen, Turandot, Rigoletto i Die Zauberflöte), čime je učinjen napor da se ovaj vid muzičke umetnosti približi širem auditorijumu.

Iako tesan vremenski okvir nije dozvolio da se iznese sva težina originalnih dela i da ona zablistaju u punom sjaju, rediteljima s lakoćom polazi za rukom da ispune ulogu edukatora i kod gledaoca pobude interesovanje za izvorni materijal, a da pritom destilovane, ali artistične adaptacije ne deluju samo kao puka stilska vežba. Milozvučan splet mecosoprana, soprana, altova, basova, tenora i baritona, u pratnji orkestra Velške nacionalne opere, odeven je (za televizijske standarde) u visokokvalitetnu animaciju, a autori se opredeljuju za tehniku koja najviše odgovara njihovom i senzibilitetu tima koji predvode.

Komični karakter Seviljskog berberina naglašen je duhovitošću i dovitljivošću ruske animatorke Natalije Dabiže, odnosno uvođenjem pomoćnih marioneta koje neprestanim dopunjavanjem (i povremenim pokretanjem) scenografije postaju aktivni učesnici predstave. Međutim, ovo svojevrsno "razbijanje četvrtog zida" ne staje na put oživljavanju početka XIX veka, koje je postignuto raskošnim kostimima i arhitekturom minijaturnih eksterijera i enterijera. Grejem Ralf se udaljava od pozorišne scene, stvarajući pod očiglednim uticajem Renea Lalua i Ralfa Bakšija, što se pokazalo kao odličan izbor za mračnu atmosferu Rajnskog zlata, čija je priča zasnovana na starogermanskoj mitologiji. Tragedija vatrene Karmen predstavljena je atraktivnom pseudo-rotoskopijom, odnosno eksperimentalnom kombinacijom igrane forme i jarko obojenih gvaš-pozadina, tako da podseća na kratkometražna ostvarenja Irine Jevtejeve. U četvrtom segmentu, Geri Herst se, shodno mestu odvijanja radnje, oslanja na tradicionalno kinesko slikarstvo, dok je dizajn likova, od nemilosrdne princeze Turandot do žrtava njenih zagonetki, karakterističan za zapadnjačke crtaće 80ih. Nakon toga sledi još jedan stop-motion, beskompromisni prikaz aristokratske izopačenosti, perverzno dobri Rigoleto Berija Pervsa, koji je svoj talenat pokazao u izvanrednom i kabukijem inspirisanom Screen Play (1993). Završnica je (zasluženo) pripala Valeriju Ugarovom, čije nadrealno i suptilno viđenje alegorične bajke, Čarobne frule, krasi neobičan, pomalo izvitoperen crtež i elegantni pokreti.

Jedina zamerka koja bi se mogla uputiti na račun čitavog projekta jeste gluma pri izgovaranju nekolicine dijaloga, jer je osetno slabija od emocijama nabijenog izvođenja kompozicija. Srećom po angažovane glumce, glavnu reč ne vode oni, već pevačice i pevači izuzetnih vokalnih mogućnosti.

The Barber of Seville / Gioachino Rossini * Наталия Дабижа


Rhinegold / Richard Wagner * Graham Ralph


Carmen / Georges Bizet * Mario Cavalli


Turandot / Giacomo Puccini * Gary Hurst


Rigoletto / Giuseppe Verdi * Barry JC Purves


The Magic Flute / Wolfgang Amadeus Mozart * Валерий Угаров

No comments:

Post a Comment