1 Jun 2015

Испытание (Александр Котт, 2014)


U straćari usred nedođije, mlađana i umetnosti sklona Dina (Elena An) živi sa ocem Tolgatom (Karim Pakačakov). Sveska sa kolažima od lišća i karta sveta na zidu pored kreveta ukazuju na njenu želju da se otisne dalje od doma i nedogledne pustoši koja je okružuje. Kaisin (Nariman Bekbulatov-Arešev), konjušar iz "susedstva" za koga je zaručena, deo je Dinine monotone svakodnevice, ali u njemu ona ne vidi ništa više od buduće obaveze. Igrom slučaja (ili suđaja?) život joj nakratko zaslađuje akrobata (?) Maks (Danilo Rasomahin), čija plava kosa nagoveštava da je zalutao iz nekih daljih krajeva...

Smeštena u kazahstansku stepu, krajem četrdesetih godina prošlog veka, drama Испытание (Proba) donosi jednostavnu i univerzalnu priču o sazrevanju, neostvarenim snovima i prokletoj ljubavi. Po specifičnom načinu na koji prezentuje dobro poznate (i često obrađivane) teme, može se svrstati u red "nemuštih filmova", poput egzistencijalističke "pastorale" Hadaka no Shima (Golo ostrvo, 1962) ili impresivnog prvenca Ermeka Tursunova Келін (Snaha, 2009)

Oslobođajući scenario dijaloga, Aleksandar Kot se oslanja na jezik slika i (zavidnu) veštinu naturščika da pokretima i pogledima kažu i više nego što bi rečima. Ovakav pristup, iako ne predstavlja novinu, pokazuje se vrlo delotvornim, naročito u kontekstu klimatskih uslova lokacije - česti naleti vetra kao da su oduvali i govor. A gledaocu je ostavljeno dovoljno prostora da uživa u punoći sumorno-egzotične, na trenutke mistične i uzvišene lepote kakvu susrećemo u ostvarenjima Tarkovskog. Spokojem protkani kadrovi, odjeci tišine i eteričan žamor koji proizvodi vokal etno muzičarke Namgar Lasaranove oblikuju harmoničnu atmosferu, ali je ista samo privid koji razvejava upad naoružane izvidnice, najavljujući "nuklearni" epilog. Apokaliptični vrhunac, kojim Kot naglašava tragičnost Dinine situacije i nežne romanse sa Maksom, bolno je podsećanje na staljinistički režim i užasne posledice ljudske bahatosti...

No comments:

Post a Comment