"Don't talk to me about sunny skies and sunny days
in this world full of deserts and freezing cold days.
in this world full of deserts and freezing cold days.
Talk to me instead od overcast skies..."
Ryan Larkin (1943-2007), talentovani i nagrađivani kanadski animator i vajar, iza sebe je ostavio samo pet kratkometražnih animacija, pri čemu je poslednja, Spare Change (2008), koja je nastala u saradnji sa kompozitorkom Laurie Gordon iz benda Chiwawa, objavljena nakon njegove smrti. Odavanje alkoholu i drogama dovelo ga je do statusa beskućnika, udaljivši ga od kreativnog rada na čak trideset i pet godina.
Prvi red: Syrinx / Cityscape
Drugi red: Walking / Street Musique
Drugi red: Walking / Street Musique
Treći red: Spare Change
Pod okriljem Nacionalnog filmskog odbora Kanade, kao učenik Normana McLarena, karijeru je započeo adaptacijom legende o bogu Panu i nimfi Siringi (Syrinx, 1965), inspirisan istoimenim komadom za flautu istaknutog impresioniste Claudea Debussyja. Za ilustrovanje ove harmonične i onirične fantazije hipnotišuće lepote primenio je ugljene štapiće, baš kao i u pomamnom i disonantnom Cityscape (1966), koji oslikava haotičnost života u urbanoj sredini, a kulminira pronalaženjem utočišta od gradske vreve. Slavu je stekao dvema psihodeličnim minijaturama koje svojom lepršavošću i koloritom reflektuju ideale dece cveća, tako da se mogu smatrati istinskim predstavnicima kasnih 60-ih i ranih 70-ih. To su Walking (1969), duhovita studija putanji ljudskog hoda koja je bila nominovana za Oskara, i Street Musique (1972), raskošna, vesela i neretko apstraktna vizuelna poema posvećena uličnim sviračima. U njima je eksperimentisao sa različitim tehnikama, usavršivši očaravajuće transformacije oblika i gotovo neuhvatljive prelaze između frejmova. Gorespomenuta Spare Change nosi snažan autobiografski pečat, a obojena je gorčinom i ironijom. Posebno upečatljiv je uvod tokom kojeg čujemo pesmu Overcast Skies, za koju je Larkin napisao tekst i koja pripada kolekciji Beat Poems for Grandkids. Iako se čitav opus ovog umetnika može smestiti u okvir od nepunih pola sata, vrhunska vrednost istog je neosporna.
Link od značaja: Ryan Larkin @ NFB.ca
No comments:
Post a Comment