Nekoliko reči o reditelju
Shūji Terayama (1935-1983), avangardni pesnik, dramaturg, scenarista, reditelj i fotograf, bio je, sudeći po mnogim kritičarima, jedan od najproduktivnijih i najprovokativnijih japanskih umetnika. Njegovo detinjstvo obeležava smrt oca u II svetskom ratu i preživljavanje vazdušnog napada u prefekturi Aomori, tokom koga je živote izgubilo 30 000 ljudi. Nakon završetka srednje škole, 1954. odlazi na studije japanskog jezika i književnosti, ali ubrzo odustaje zbog bolesti. Obrazovanje stiče radeći po barovima u Shinjukuu. Terayamin rad uključuje brojne eseje u kojima je tvrdio da se više može naučiti kroz boks i trke konja, negoli pohađanjem škole i napornim učenjem (zanimljiv stav!). Smatra se jednim od osnivača "pokreta nezadrživih" ("runaway movement") tokom šezdesetih, opisanom u knjizi, predstavi i filmu "Bacite svoje knjige, istrčite na ulice!"
1967. osnovao je pozorišnu trupu Tenjō Sajiki ("deca raja"), koja se u svojim kontraverznim predstavama poigravala socijalnim temama. Iste godine pokreće i eksperimentalni bioskop i galeriju pod nazivom "Univerzalna gravitacija", koji još uvek postoji u Misawi. Sarađivao je sa ilustratorima Aquiraxom Unoom i Tadanori Yokooom, koji su izrađivali reklamne postere za trupu, kao i sa kompozitorom eksperimentalne muzike, J.A. Seazerom koji je bio zadužen za muzičku podlogu njegovih filmova. Autor je skoro 200 književnih dela i oko 20-ak kratkometražnih i dugometražnih filmova.
I da ne beše te proklete bolesti, ko zna kakvih bi se lepota nasnimao za poslednjih četvrt veka...
Uopšteno o kratkometražnim filmovima
Avangardna umetnost je večna. Čak i danas, više od 30 godina kasnije, eksperimentalni filmovi Shūjija Terayame deluju sveže i smelo. Vrata, kornjača, ekseri, golotinja, sat, kišobran, more, fotografija, leptir, slovo, konopac, senka... samo su neke od ključnih reči kojima bi se mogle približiti slike, čijom pomahnitalom igrom Terayama zabavlja svog gledaoca i uvlači u sopstveni, hipnotišući svet. Sve one imaju neko značenje u svakodnevnom životu, dok u Njegovim rukama (glavi?) dobijaju sasvim novo... ili se samo tako čini, jer je često vrlo teško (a ponekad i nemoguće) odgonetnuti šta Autor pokušava da kaže. A pravo pitanje je: Da li On uopšte nešto govori ili samo bunca, pa ga zato niko ne razume? Međutim, odgovor na ovo pitanje je nevažan, zato što, kakav god da je, promena koju ovaj reditelj nudi je sinematski opčinjavajuća i orgazmična. Stalan u svojoj nestalnosti, poput natprosečnog deteta u telu odraslog čoveka, a najverovatnije inspirisan delima nadrealista s početka XX veka (kod ovakvih reditelja prva asocijacija je uvek Luis Buñuel), Terayama prelazi granicu Apstraktnog i ulazi u neistraženu džunglu Divlje Fantazmagorije. I treba mu se prepustiti...
Kolekcija izvanrednih fotografija/kratkometražnih filmova može se pogledati/odgledati na ovoj stranici. 15-ak filmova podeljeno je na 7 volume-a, onako kako su organizovani na DVD-u Experimental Image World of Shūji Terayama, objavljenom 2006. godine.
1967. osnovao je pozorišnu trupu Tenjō Sajiki ("deca raja"), koja se u svojim kontraverznim predstavama poigravala socijalnim temama. Iste godine pokreće i eksperimentalni bioskop i galeriju pod nazivom "Univerzalna gravitacija", koji još uvek postoji u Misawi. Sarađivao je sa ilustratorima Aquiraxom Unoom i Tadanori Yokooom, koji su izrađivali reklamne postere za trupu, kao i sa kompozitorom eksperimentalne muzike, J.A. Seazerom koji je bio zadužen za muzičku podlogu njegovih filmova. Autor je skoro 200 književnih dela i oko 20-ak kratkometražnih i dugometražnih filmova.
I da ne beše te proklete bolesti, ko zna kakvih bi se lepota nasnimao za poslednjih četvrt veka...
Uopšteno o kratkometražnim filmovima
Avangardna umetnost je večna. Čak i danas, više od 30 godina kasnije, eksperimentalni filmovi Shūjija Terayame deluju sveže i smelo. Vrata, kornjača, ekseri, golotinja, sat, kišobran, more, fotografija, leptir, slovo, konopac, senka... samo su neke od ključnih reči kojima bi se mogle približiti slike, čijom pomahnitalom igrom Terayama zabavlja svog gledaoca i uvlači u sopstveni, hipnotišući svet. Sve one imaju neko značenje u svakodnevnom životu, dok u Njegovim rukama (glavi?) dobijaju sasvim novo... ili se samo tako čini, jer je često vrlo teško (a ponekad i nemoguće) odgonetnuti šta Autor pokušava da kaže. A pravo pitanje je: Da li On uopšte nešto govori ili samo bunca, pa ga zato niko ne razume? Međutim, odgovor na ovo pitanje je nevažan, zato što, kakav god da je, promena koju ovaj reditelj nudi je sinematski opčinjavajuća i orgazmična. Stalan u svojoj nestalnosti, poput natprosečnog deteta u telu odraslog čoveka, a najverovatnije inspirisan delima nadrealista s početka XX veka (kod ovakvih reditelja prva asocijacija je uvek Luis Buñuel), Terayama prelazi granicu Apstraktnog i ulazi u neistraženu džunglu Divlje Fantazmagorije. I treba mu se prepustiti...
Kolekcija izvanrednih fotografija/kratkometražnih filmova može se pogledati/odgledati na ovoj stranici. 15-ak filmova podeljeno je na 7 volume-a, onako kako su organizovani na DVD-u Experimental Image World of Shūji Terayama, objavljenom 2006. godine.
No comments:
Post a Comment