Nemačka animatorka Lotte Reiniger (1899-1981) jedinstven je slučaj u svetu animiranog filma, baš kao što Philip Kemp naglašava na početku svog teksta za BFI Screenonline (sajt Britanskog Filmskog Instituta). Inspirisana pozorištem senki sa Dalekog Istoka, ona je specifičnu i iscrpljujuću tehniku animacije silueta usavršila i učinila sopstvenom, pa do danas ostaje neprevaziđena u umetnosti oživljavanja kartonskih isečaka.
Zapanjujuće visok je nivo detalja kojim se odlikuje očaravajuć dizajn likova i pozadina u desetominutnim adaptacijama čuvenih bajki ili u minijaturama koje odaju počast kompozitorima klasične muzike, pa je često teško poverovati da su sve one delo samo jednog para ruku. Bilo da su u kadru čipkaste haljine plemkinja, Papagenov pernati kostim, mačak u čizmama, šumska flora i fauna ili enterijeri kraljevskih palata, nemoguće je ostati ravnodušan i ne diviti se pažnji sa kojom su skrojeni. Gracioznost pokreta dvodimenzionalnih marioneta da se uporediti sa onom koju poseduju vrhunski baletski igrači. U raskošnoj vizuelizaciji ogledaju se neizmerna ljubav, maštovitost, dovitljivost i predanost autorke, a potvrđuje ih podatak da je u osamdesetoj godini života Reinigerova sa istim žarom baratala makazama, odnosno da njeni starački prsti nisu izgubili svoju magičnu moć.
Svaka od podjednako reprezentativnih i bezvremenih fantazija odiše vanserijskom lepotom, elegancijom, nežnošću i prefinjenošću koje prevazilaze čak i Disneyeva ostvarenja, naročito ako se u obzir uzmu ograničenja i kompleksnost "frejm po frejm" postupka. I dok odrasle gledaoce vraćaju u detinjstvo, jasnoća u pripovedanju čini ih podesnim za najmlađe, kojima su prevashodno namenjene...
Zapanjujuće visok je nivo detalja kojim se odlikuje očaravajuć dizajn likova i pozadina u desetominutnim adaptacijama čuvenih bajki ili u minijaturama koje odaju počast kompozitorima klasične muzike, pa je često teško poverovati da su sve one delo samo jednog para ruku. Bilo da su u kadru čipkaste haljine plemkinja, Papagenov pernati kostim, mačak u čizmama, šumska flora i fauna ili enterijeri kraljevskih palata, nemoguće je ostati ravnodušan i ne diviti se pažnji sa kojom su skrojeni. Gracioznost pokreta dvodimenzionalnih marioneta da se uporediti sa onom koju poseduju vrhunski baletski igrači. U raskošnoj vizuelizaciji ogledaju se neizmerna ljubav, maštovitost, dovitljivost i predanost autorke, a potvrđuje ih podatak da je u osamdesetoj godini života Reinigerova sa istim žarom baratala makazama, odnosno da njeni starački prsti nisu izgubili svoju magičnu moć.
Svaka od podjednako reprezentativnih i bezvremenih fantazija odiše vanserijskom lepotom, elegancijom, nežnošću i prefinjenošću koje prevazilaze čak i Disneyeva ostvarenja, naročito ako se u obzir uzmu ograničenja i kompleksnost "frejm po frejm" postupka. I dok odrasle gledaoce vraćaju u detinjstvo, jasnoća u pripovedanju čini ih podesnim za najmlađe, kojima su prevashodno namenjene...
No comments:
Post a Comment