27 Dec 2016

Da Yu Hai Tang (Xuan Liang & Chun Zhang, 2016)


Inspirisan drevnim tekstovima iz Zbirke planina i mora (Shan Hai Jing), antologije legendi U potrazi za natprirodnim (Soushen Ji) i taoističkog klasika Čuang Ce (Zhuangzi), nezavisni film Da Yu Hai Tang (Krupna riba i begonija) predstavlja prekretnicu u kineskoj "industriji crtaća", jer je toliko moćan da ostavlja snažan utisak čak i onda kada se gleda bez titlova. Nakon prolaska kroz dvanaestogodišnji produkcijski pakao i sa budžetom koji je višestruko manji od onog za blokbastere kao što su Zootopia ili Kubo and the Two Strings, dospeva u top 3 dugometražne animacije za 2016-u, bar što se autora ovih redova tiče.

Smeštena u magični svet čije nebo je ispod dna zemaljskih okeana, a koji nastanjuju mitska bića odgovorna za ljudske emocije, godišnja doba i protok vremena, ova duhovno-ekološka fantazija (sa filozofskom notom?) deluje kao Mala sirena koja "sedi" na folklornoj gromadi Kine. Egzotična i mijazakijevski gorkoslatka, usredsređuje se na neobičnu (i zabranjenu) romansu između devojčice Čan, koja ima moć da kontroliše floru, i duše dečaka, koji se utapa pri pokušaju da je, preobraženu u delfina, oslobodi iz ribarske mreže.

Baveći se temama kao što su požrtvovanje, iskupljenje, ljubav i smrt, Krupna riba i begonija (inače, prvenac rediteljskog dueta Liang i Žang) ostavlja bez daha već u prvim minutima tokom kojih, uz umirujuć glas naratorke, uranjamo u predivno oslikano okruženje i susrećemo se sa izvrsno dizajniranim likovima. Vizuelno nadahnute scene raskošnih boja i neretko simetrične kompozicije kadrova nižu se jedna za drugom, odišući prefinjenošću i elegancijom, bilo da izgledaju kao da su istkane od najfinijih niti snova (let jata delfina) ili da evociraju apokaliptične košmare (provala oblaka). A ubedljiva glasovna gluma i atmosferični skor sa tradicionalnim prizvukom čine da užitak u opčinjavajućim slikama bude još prijatniji.

No comments:

Post a Comment