6 Oct 2015

Shirley: Visions of Reality (Gustav Deutsch, 2013)

Austrijski multidisciplinarni umetnik Gustav Dojč daje novo značenje čuvenoj izreci Čarlsa Kejleba Koltona, te u njegovom najnovijem filmu imitacija postaje paravan za preispitivanje (američke) prošlosti. Iskreno (odnosno najiskrenije) divljenje prema umetnosti Edvarda Hopera on pokazuje igranim reprodukcijama trinaest slika, preobražavajući ih u epizode iz života fiktivne (i besmrtne?) glumice.

Prema sinopsisu sa zvaničnog sajta, Širli je atraktivna, harizmatična, odana i emancipovana žena, koja ličnim, profesionalnim i društveno-političkim angažmanom želi da utiče na tok istorije. Stvarnost Velike depresije, Drugog svetskog rata, makartizma i borbe za građanska prava ona ne prihvata kao datu, već kao promenljivu. Svoje stavove izražava putem monologa, na kojima počiva nekonvencionalni narativ, vodeći vas kroz 30-e, 40-e, 50-e i rane 60-e godine prošlog veka.

U izvrsnom "low key" tumačenju kanadske plesačice i koreografkinje Stefani Kaming, naslovna junakinja odiše gracioznošću, melanholijom, tajanstvenošću i pritajenim seksepilom. Širli je ključni faktor u pažljivo kontrolisanom procesu oživljavanja, ali i (post)modernizacije Hoperovih dela, uprkos tome što neke od njenih ideja danas deluju zastarelo. Ona je ovaploćenje usamljenosti, iza čijeg se prijatnog osmeha i zamišljeno-blagog pogleda skrivaju prividno nepristupačne emocije.

"Plastičnost" scenografije, koja preti da je asimilira, u nekoliko navrata zajedno sa partnerom, nemačkim glumcem Kristofom Bahom, značajno doprinosi iluziji filma - eksperimentalne drama-fantazije. Od prvog do poslednjeg kadra, u kojima "animira" Chair Car, Dojč ostaje dosledan jasnim i jednostavnim kompozicijama, po ugledu na svog uzora. Čak i onda kada odstupa od originalnih platana, bilo da se usredsređuje na detalj ili menja položaj ljudskih figura, nastoji da ispoštuje hoperovsku geometriju i odnos svetlosti i senki. A boje govore toliko glasno, da se na trenutke reči, zvuci i muzika pretvaraju u njihov odjek, nestajući kroz velike prozore ili lepeći se na ravne i prazne površine zidova.

Impresivni tableaux vivants pozivaju vas da u njih uronite i postanete deo velikog sna, kojem jedino nedostaje zov Noćnih Ptica...

No comments:

Post a Comment