10 Nov 2010

Broken Saints (Brooke Burgess, 2001-2003)

"I dream of a different world, a world where the old gods meet the new, where unseen hands caress empty faces..."

Nakon višegodišnjeg rintanja za Electronic Arts, svojevoljnog otkaza, prosvetljujućeg putešestvija po Južnom Pacifiku i niza "predivnih slučajnosti" (kako je sam izjavio u jednom intervjuu), Burgess je odlučio da jasno i glasno izrazi sopstveno viđenje otuđenosti u međuljudskim odnosima i dekadencije savremenog društva. Inspirisan trenutnim stanjem u svetu, mentalitetom njegovih stanovnika, učenjima zapadnjačkih i istočnjačkih mislilaca, književnim delima, filmskim ostvarenjima, stripovima i video igrama sa kojima je nekada bio u stalnom kontaktu, uspeo je da, umesto planirane autobiografije, isporuči priču epskih razmera, s punim pravom je nazivajući "sinematskom literaturom".


Četvoro stranaca iz "tihih kutkova Zemlje" dobija uznemirujuće vizije kojima je zajedničko crveno-crno mačje oko. Na obalama fidžijanskog ostrva Lomalagi (Raj) upoznajemo Shandalu Nisinu, mladu belkinju koju je od malena odgajalo lokalno pleme i koja postaje predmet interesovanja izvesnog Gabriela Dunna. U bunkeru, negde na Srednjem Istoku, irački plaćenik Oran Bajir se, čitajući Kuran, suočava sa avetima prošlosti i, zaslepljen ludilom, napada Hassana, prijatelja iz detinjstva. Kamimura, šinto sveštenik i budista, pokušava da sačuva povereno mu "blago" od odmetnutog sledbenika Gokua, a zatim kreće u potragu za mračnim gradom koji mu se ukazuje. Burgessov alter-ego, sarkastični katolik Raimi Matthews, živi u izmišljenom američkom gradu (Coast City), gde radi za telekomunikacionu kompaniju Biocom, razvijajući (i krekujući) softver. Igrom sudbine, ovi ljudi se okupljaju, ne bi li zajedničkim snagama otkrili istinu o sebi i okruženju u čijim raljama se osećaju izgubljeno.


Ko su oni - jahači apokalipse, apostoli novog svetskog poretka, mesijanske figure ili otelovljenje osnovnih elemenata? Šta ili ko stoji iza njihovih snoviđenja - blagonaklona ili zlokobna (viša) sila? Da li su nečije marionete i, ako jesu, ko povlači konce? Odgovori leže u otkroviteljskoj završnici, do koje vas vodi jedinstveni amalgam od misterije, trilera, cyberpunka, drame i duhovne avanture. Pletući gustu mrežu od filozofskih i religijskih alegorija, radikalnog preispitivanja vere i političkih intriga u čijoj pozadini su posledice tehnološke evolucije i sukob tradicionalnog i modernog, autor vas neprestano poliva mlazevima inteligentnih dijaloga i monologa, a dopunjava pozajmljenim navodima koji naglašavaju njihov smisao i zaokružuju svako poglavlje. (Između ostalih, citirani su E.A. Poe, F. Nietzsche, O. Wilde, C. Jung, A. Einstein, N. Gaiman, pa čak i tekstovi pesama bendova Radiohead i Godspeed You! Black Emperor.)


Uprkos naglašavanju elokvetnosti, tj. nemilosrdnom bombardovanju pažljivo odabranim mudrostima, scenario ne deluje ni preopterećeno, niti pretenciozno, a Burgessu se nikud ne žuri, pa svaku izgovorenu repliku postavlja na pravo mesto u okviru zapanjujućih desetak sati. Usporenim narativnim ritmom reditelj (i scenarista) kao da se suprotstavlja sumanutoj brzini kojom se kreće mehanizam današnjeg sistema. Iako neretko besedi propovedničkim tonom, njegova namera nije da preobrati gledaoca, već da ga podstakne na razmišljanje i istovremeno pomogne u formiranju ili učvršćivanju stavova. Humanističkoj i altruističkoj realizaciji ideja (doduše, već viđenih, ali ovde temeljito i s ljubavlju obrađenih) on ostaje beskompromisno dosledan do samog kraja. Skromna kontroverznost njegovog pristupa ogleda se u objedinjavanju islama, hrišćanstva, budizma, gnosticizma, misticizma i egzistencijalizma, posmatranih sa tačke gledišta radoznalog stvaraoca. Zahvaljujući žustroj kritici globalizacije, Broken Saints još uvek nije propušten kroz holivudski filter, jer je, licemerjem neukaljan, Burgess odbio nekoliko ponuda koje su podrazumevale razvodnjavanje sadržine i promenu jednog "spornog" lika.


U ostvarivanju svoje ambicije, ovaj kanadski maestro nailazi na potpuno razumevanje ilustratora Andrewa Westa i programera Iana Kirbya, koji su, kao umetnički i tehnički direktor, vizualizovali njegov koncept. Westov atraktivan dizajn (sjajno definisanih!) likova i pozadina stilizovan je tako da premosti jaz između mangi i grafičkih novela sa Zapada (mada su primetne manje oscilacije u kvalitetu), te gotovo savršeno odgovara nadrealnoj, poetičnoj, turobnoj, zlosutnoj i depresivnoj atmosferi. Animacija je vrlo svedena ("hendikepirana"), budući da je ograničena (maksimalno iskorišćenim) mogućnostima alatke Flash. "Raskošnu statičnost" dodatno obogaćuju raznoliki "easter eggs" i "cover"-i epizoda sa referencema na brojne filmove, u svojstvu omaža (The Wizard of Oz, Twin Peaks, Fight Club, The Matrix, Donnie Darko...), pri čemu su originalni likovi zamenjeni glavnim junacima. Melanholičan, mističan i sablastan muzički skor Tobiasa Tinkera i Quentina Greya, najverovatnije nastao pod uticajem Angela Badalamentia, paralelan je nezaboravnim slikama. Odličan odabir glumaca (na DVD verziji) koji izgovaraju tekst uokviren balončićima značajno doprinosi filmičnosti Slomljenih svetaca. Posebno bih izdvojio Janyse Jaud koja, u skladu sa Shandalinim karakterom, zvuči neverovatno umirujuće.


Broken Saints već uživa kultni status, neporecivo je "character, story & style driven show" i samo malo (hrabrosti i originalnosti?) mu fali da bi bio besprekoran, ali zato ima da poruči više nego ogroman procenat nedavno nastalih, zaslepljujućih i komercijalnih, proizvoda sedme umetnosti. A vreme će pokazati koliko dugo će majušni autorski tim ostati dosledan isposničkim principima...

"Word is bond."

No comments:

Post a Comment